Amerika
Pro svůj celovečerní debut si režisér zvolil úkol z nejtěžších – adaptovat jeden z románů Franze Kafky. Sáhl po jeho rané próze Amerika, která ale už obsahuje všechny autorovy klíčové motivy, především úzkostného, osamělého hrdinu a okolní realitu jako labyrint plný absurdních situací a nesrozumitelných nároků. Michálek k evokaci trýznivých stavů protagonisty a nástrah odcizeného světa invenčně použil výrazivo expresionistických filmů: četné detaily tváří a gest, obrazy, v nichž chybí horizont a tonou v šerosvitu, zvukovou složku překypující disonancemi. Přiznaně malované reálie amerického velkoměsta, vytvořené jediněčným Jaroslavem Rónou významně odkazují na Metropolis F. Langa.