Třídní vztahy
Mistrovské dílo Jeana-Marie Strauba a Danièle Huillet na motivy Kafkova románu Nezvěstný. Legendární tvůrčí duo zvolilo pro filmovou verzi příběhu mladého Karla Rossmanna, od okamžiku jeho příjezdu do Nového světa až po setkání s divadlem z Oklahomy, výrazně politický úhel pohledu, což se zřetelně týká i názvu filmu. „Pro nás je Kafka jediným velkým básníkem průmyslové civilizace, tedy společnosti, v níž si lidský jedinec zajistí přežití jen tehdy, pokud pracuje,“ tvrdí. Amerika představuje jakýsi sen pro Karla Rossmanna, bloudícího ve světě, který je velmi obtížné pochopit, vystlaném zaslepeným optimismem a nezměrným násilím. Straub a Huilletová natočili téměř celý film v přístavním Hamburku a k dosažení absolutní autenticity původního textu pracují se specifickým dialektem, k němuž Kafka tíhnul.