Kafkova hrobka
„Není nutné, abys vycházel z domu. Zůstaň u svého stolu a naslouchej. Ani nenaslouchej, jen čekej. Ani nečekej, buď úplně tichý a sám. Svět se ti nabídne k odhalení, nemůže jinak, okouzlen se bude před tebou vinout.“ Aniž by si to umědomoval, Jean-Claude Rousseau realizuje existenciální pokyn, který Kafka vepsal do aforismu č. 109 někdy mezi zářím 1917 a dubnem 1918, kdy pobýval v severočeské Siřemi na statku u sestry Ottly a jejího muže.