Fort Apache
První western z kavaleristické trilogie Johna Forda, který je volně inspirován porážkou generála Custera v bitvě u Little Big Hornu, přibližuje ambiciózního kariéristického podplukovníka Thursdaye (Henry Fonda), v jehož chování se zrcadlí hořkost nad převelením do vzdálené pevnosti. Marná jsou varování prostředí znalého kapitána Yorka (John Wayne) v okamžiku, kdy Apačové vykopávají válečnou sekeru. Jeden z vůbec prvních snímků portrétujících původní obyvatele severoamerického kontinentu s respektem a pochopením patří do skupiny filmů, které posílily mýtus ikonického Monument Valley a vzrušujícím způsobem zachytily jeho roli v přelomových okamžicích dobývání amerického Západu.