Vlaky
Vlakem na výlet, vlakem do války. Film z časů, kdy ještě měly jídelní vozy vlastní kuchyň, ale také z časů, kdy vagony vozily lidi na smrt. Vítězný snímek mezinárodní soutěže dokumentárního festivalu IDFA se bez doplňujícího komentáře vydává na cestu kolektivní pamětí a zachycuje, jak se naděje a euforie střídají s utrpením a zkázou. Polský režisér Maciej J. Drygas prošel pětačtyřicet archivů, ve své dokumentární koláži přehazuje výhybky od módních přehlídek ve vagonech po záběry zohavených vojáků a potvrzuje, že časy se možná mění, ale platnost citátu Franze Kafky, který celý film rámuje, zůstává palčivě přítomná. Naděje opravdu není pro všechny.