Šoa
Více než devět hodin trvající monumentální dokument Clauda Lanzmanna je složený výhradně z rozhovorů s přímými aktéry holocaustu a tichých, pastorálních záběrů bukolické krajiny, která vypadá jako idylické intermezzo jen do chvíle, než rozeznáme nenápadné, ale zhoubné topografické detaily – koleje, cihlový dům v pozadí nebo nápis Treblinka. Rigorózní forma, odmítající reprezentaci holocaustu prostřednictvím hororových scenerií, nechává vyniknout kongeniální syrovost detailního svědectví o nejhrůznějším zločinu v dějinách člověka. Jak trefně řekl i sám Lanzmann, důkazem nejsou mrtvoly, důkazem je absence mrtvol. Jeden z nejslavnějších filmů všech dob uvádíme u příležitosti 80. výročí konce druhé světové války.