João je obsazena do hlavní role dobového dramatu, které vypráví o João Liberadovi, genderově nekonformní postavě, pronásledované portugalskou inkvizicí. Jak se produkce filmu vyvíjí, herečka se dostává do konfliktu s režisérem kvůli nakládání s odkazem sice fiktivní, ovšem historickými záznamy inspirované postavy. V jejím kritickém postoji se manifestuje ústřední dilema debutu Pauly Tomás Marques: lze adekvátně vyjádřit subjektivitu queer jedince, když sama existence queer lidí byla historií nereflektovaná, až popíraná? Vynalézavě vrstevnatý snímek předkládá relevantní otázky o složitosti vyprávění dějinných příběhů, přičemž přichází s vlastní queer kontrahistorií.