Smrt krásných srnců
Pro zdařilý přepis povídek Oty Pavla byla rozhodující čtyři jména – režiséra Karla Kachyni, kameramana Vladimíra Smutného, střihače Jiřího Brožka a herce Karla Heřmánka. Kachyňa stvrdil své vypravěčské mistrovství, když s přispěním nápaditého střihu ústrojně propojil motivy různých povídek do tvaru, ve kterém jiskřivě radostnou náladu, umocněnou poetickou kamerou, začnou vytěsňovat sílící dramatické tóny. Idylická 30. léta totiž vystřídala německá okupace a Heřmánkův okouzlující obchodní agent firmy Elektrolux se pro své židovství stává štvancem, jenž se kvůli svým synům odhodlá ke krajně nebezpečné akci.