Grbavica
Vítězný film letošního Berlinale, celovečerní hraný debut Jasmily Žbanićové Grbavica, je příběhem o současném Sarajevu. Žije tu osamělá Esma s dospívající dcerou Sárou, která je pro ni vším a pro kterou by udělala všechno – až na jedinou věc. Ale pravda se umlčet nedá a je vyřčena způsobem, jenž ublíží jim oběma.
V Sarajevu vám každý přesně vysvětlí, jak se do malé městské části nazvané Grbavica (v doslovném překladu je „grbavica“ žena s hrbem) dostanete, a pokud tu prožil válku, s největší pravděpodobností dodá, že právě tady byl srbsko-černohorský vojenský tábor, kde byli vězněni a mučeni civilisté. Do míst bolesti a utrpení se dnes už vrátil všední život. Bydlí tu i osamělá matka Esma se svojí dvanáctiletou dcerou Sárou, která je pro ni vším. Esmě se právě podařilo získat místo servírky v nočním podniku, a tak nebude problém zaplatit Sáře školní výlet, na který se tak těší. Dívčiny poznámky o tom, že děti válečných obětí, mezi něž se Sára počítá, mají slevu, pokud předloží doklad o smrti otce, Esma přechází mlčením. Výlet se blíží, Sára naléhá a v hádce se své matky s pubertální nadřazeností zeptá, zda vůbec ví, kdo ji vlastně „zbouchnul“. Nezbývá než vyslovit dlouho utajovanou pravdu.