Kavárna na rozcestí
Ovdovělá matka posílá svého syna Grześe, čerstvého maturanta, do Varšavy, aby si tam našel výnosné zaměstnání a zaopatřil rodinu. Štěstí se mu však vyhýbá stejně jako jeho sousedům ze zchátralého činžáku, kde k němu přilne třináctiletá prostitutka Dusia. Grześ, který se navíc stará o retardovaného bratra, trpí, že nemůže zavadit o slušnou práci. Jeho sestra vyřešila tíživou situaci soužitím se starým, cynickým senátorem a nadšená matka se k ní přistěhuje. Pro Grześe má jen výčitky a obviňuje ho z egoismu a neschopnosti. Soucitné, podobně nezakotvené lidi mladík potkává v laciné kavárně, kde často vysedává i bankovní hlídač Gerard. Zdá se, že bezútěšnost života je k neunesení. Gerard promýšlí plán přepadení banky, aniž tuší, jak snadno se jeho záměr může proměnit v tragédii. Děj člení songy Kazika Staszewského o lidech na rozcestí, kteří hledají východisko z proradné, ideály postrádající reality.