Záhadný případ Galginův
Příběh muže, který po železniční katastrofě ztratil paměť a není schopen vrátit se do svého domova. Unikátní snímek z počátku dvacátých let minulého století, který je svědectvím růstu hodnot české kinematografie. Zaujme především herectvím Theodora Pištěka v dramatické dvojroli. Film, pokládaný do 90. let 20. století za ztracený, byl objeven ve Spojených státech. V úvodních titulcích zůstal podle pravidel restaurování název Hrabě Jaromír z Kolovratu, pod nímž byl film ve Spojených státech ve dvacátých letech uváděn.
Záhadný případ Galginův byl až do devadesátých let minulého století považován za ztracený. Národnímu filmovému archivu se jej podařilo získat ze Spojených států, kde byl patrně uveden pro početnou obec českých emigrantů, a to pod názvem Hrabě Jaromír z Kolovrat, s poněkud senzačním podtitulem Tajemství zámecké hrobky. Literárním základem byla novela Otomara Schäfera Nerozřešitelný případ Galginův, přepracovaná ve filmové libreto, které v roce 1922 obdrželo první cenu v soutěži Filmové ligy československé. Cenu zřejmě obdrželo právem, neboť příběh o hraběti, který po železniční katastrofě ztratí paměť, je dobře konstruován, s důrazem na rozlišení dvou dějových linií odehrávajících se v odlišných prostředích. V hlavních i menších rolích tu vystupuje celá řada tehdy oblíbených herců: Marie Fingerová, Karel Fiala, Ferenc Futurista, Josef Šváb-Malostranský, Jaroslav Vojta (v roli násilnického milence). Největší prostor však zaplňuje Theodor Pištěk, který je v povědomí dnešních diváků zapsán jako komediální typ. Dramatická dvojrole představuje jinou podobu jeho hereckého nadání, kterou bohužel využívala většinou jen němá kinematografie.