Perverzní průvodce filmem
Proč nás film tolik fascinuje a jak rozumíme jeho symbolům? Jaký je vztah mezi realitou a fantazií? O podobných otázkách přemýšlí v této filmové eseji slovinský filozof a psychoanalytik Slavoj Žižek a své úvahy demonstruje na slavných dílech světové kinematografie.
Proslavený slovinský filozof a psycholog Slavoj Žižek nazírá filmové umění jako prostředek, který nám umožňuje externalizovat naše touhy, nejstrašlivější obavy, děs či pocity viny, zkrátka všechny nejhlubší obsahy psychiky, promítat je na plátno, přímo na ně pohlédnout, čelit jim a pokusit se s nimi vyrovnat. Svoji psychoanalytickou pozici ilustruje výklady jak významných děl světové kinematografie, tak produktů populární kultury. Ukázky z Ch. Chaplina, bratrů Marxů, I. Bergmana, A. Hitchcocka, A. Tarkovského, D. Lynche, bratrů Wachowských a mnoha dalších střídají jeho komentáře, úvahy a vtipné postřehy, které nám sugestivně předkládá přímo z autentických lokací, nebo aspoň z prostředí naaranžovaných v duchu právě probíraného filmu.