Křehký černobílý příběh o starci, který se snažil pomocí hry na housle přežít občanskou válku... Nevšední debut, dvakrát v rozmezí jednoho roku vybraný do Cannes: ve své krátké i celovečerní verzi.
Příběh, jenž si zasloužil, aby byl vyprávěn... 70. léta, mexická revoluce, housle, munice, armáda a rebelové. 82letý Don Plutarco, jeho syn Genaro a vnuk Lucio, jejich mlčenlivý svědek, vedou dvojí život: jsou zároveň muzikanty a farmáři a k tomu se stali součástí skupiny povstalců, která se v partyzánské válce chystá svrhnout vládu. Jednou vpadne do vesnice mexická armáda. Don Plutarco uprchne do hor, kde Genaro právě plánuje s ostatními povstalci protiútok... Jako bezbranný houslista se Don Plutarco rozhodne proniknout do vojenského tábora. Hrou na housle okouzlí velitele, jinak bezcitného brutálního žoldáka, který starci přikáže, aby se vracel každý den. Houslista má hudbu, ale potřebuje zbraně a munici. Velitel potřebuje potlačit rebelii, ale miluje hudbu. Oba muži v napjaté atmosféře sledují své protichůdné cíle...
Francisco Vargas Quevedo (1968, Mexiko) studoval divadlo na Národním uměleckém institutu, komunikaci na Metropolitní autonomní univerzitě a dramatické umění ve workshopu Huga Argüellese. V roce 1995 začal studovat filmovou režii na University Center of Cinematography Studies. Pět let působil v rozhlase, kde se snažil o zachování a propagaci tradiční mexické hudby. Od roku 1997 natáčí jako režisér nebo kameraman reklamy, dokumenty a krátké filmy, např. Perro (Pes, 1997), Hay momentos (Jsou chvíle, 1998). Jeho první krátký film Conejo (Králík, 1999) získal značnou popularitu na mezinárodních festivalech. Dokument Tierra caliente... se mueven los que la mueven (2004) ho proslavil v Mexiku i ve světě. Vargasův celovečerní hraný debut Housle byl letos promítán v Cannes, kde byla již o rok dříve uvedena jeho stejnojmenná krátká verze.