Poslední příležitost
Září 1943, severní Itálie. Z vězeňského vlaku, mířícího do Německa, unikají zajatí spojenečtí vojáci. Záhy se setkávají s místními partyzány a mnohonárodnostní skupinou zoufalých uprchlíků. Všechny spojuje jeden cíl – překročit Alpy a dosáhnout hranic neutrálního Švýcarska. Ve své době oceňovaná a dnes neprávem opomíjená Poslední příležitost, natočená ještě v době posledních bojů druhé světové války, předznamenává nadcházející éru neorealismu. Minimum studiových záběrů a obsazení hlavních rolí skutečnými vojáky, uprchlými z italských zajateckých táborů, ještě umocňuje morálně naléhavé vyznění díla. Snímek byl uveden na prvním festivalu v roce 1946.