Río Escondido
Mimořádnou oblibu si již na prvních ročnících karlovarského festivalu získala kinematografie vzdáleného Mexika. Svědčí o tom i úspěch sociálního dramatu Río Escondido Emilia Fernándeze, jen nedlouho předtím objeveného evropskými přehlídkami. Příběh o mladé učitelce Rosauře vyslovuje v odkazu na politické směřování prezidenta Alemána Valdése naději, že lepší budoucnosti lze dosáhnout i bez pušky v ruce; především díky modernizaci země a vzdělání. Tichá síla protagonistky je umocněna dodnes sugestivními obrazy Gabriela Figueroy, jednoho z nejtalentovanějších mexických kameramanů (a pozdějšího spolupracovníka Luise Buñuela).