Kes
Filmařské začátky skromného titána evropské režie Kena Loache jsou pevně spjaty s karlovarským festivalem. Po celovečerním debutu Smůla na patách, který patřil k nejvýraznějším titulům v soutěži MFF KV 1968, se do lázeňského letoviska Loach vrátil o dva roky později s dramatem Kes. Příběh patnáctiletého Billyho, pro něhož představuje v poměrech nuzných nejen materiálně jediný světlý bod přátelství s divokou poštolkou, patří dle BFI do první desítky nejlepších britských filmů všech dob. Sugestivně autentický snímek o nelehkém přechodu z dětství do jinošství získal v Karlových Varech v roce 1970 Velkou cenu za nejlepší film.