V letošní galerii umělecky podnětných portrétů nekompromisních excentriků (Zavěšení Stuarta Cornfelda, Robert Richardson: The White Devil nebo Dvě deci tuše) se nenápadně skví i zásadní postava slovenské a evropské filmové kamery Igor Luther. Neobyčejný, dynamický i meditativní je pohled Ivana Ostrochovského, přičemž spolutvůrcem byl posledních několik měsíců svého života sám Luther. Vtáčkovia, siroty a blázni Juraje Jakubiska, Plechový bubínek Volkera Schlöndorffa nebo Danton Andrzeje Wajdy by přesvědčivými slovy svých tvůrců bez Lutherova kreativního přičinění dnes nevysílaly tutéž nadčasovou energii.