This fascinating behind-the-scenes portrait of a top ballet company focuses on the creative process and the conflict between the personal and the professional, while capturing the lives of the dancers in all their ironic contradictions. Neve Campbell plays a gifted but conflicted member of the corps on the verge of becoming a principal dancer.
In his latest work, renowned director Robert Altman teams up with the Joffrey Ballet of Chicago and actors Neve Campbell and Malcolm McDowell to paint a fascinating behind-the-scenes portrait of a top ballet company. It’s a film about the creative process, the conflict between the personal and the professional, and the ups and downs of performing. Altman captures the lives of the young dancers in all their ironic contradictions. Although world-class artists, they are, for the most part, poorly paid and live hand-to-mouth, often in very unglamorous conditions. They take immaculate care of their bodies while smoking countless cigarettes, downing endless cups of coffee and working punishing hours. Their daily reality includes bloody feet, bludgeoned ambitions and participation in dance pieces of demanding beauty. McDowell turns in a tour de force performance as the company’s autocratic artistic director. Campbell, who trained with the National Ballet of Canada before turning to acting, plays a gifted but conflicted member of the corps who is on the verge of becoming a principal dancer. She developed the story with screenwriter Barbara Turner and served as one of the film’s producers.