Check-up on the Roads
German’s debut was made in 1971, but it didn’t reach cinemas until 15 years later, as a result of its apparently curious treatment of the theme of guilt and punishment under the complex conditions of the partisan war. This exclusive work also has an exclusive cast: appearing in the film are all the main players from Andrei Tarkovsky’s Andrei Roublev (1966).
Alexei German based his debut on the story “Operation Happy New Year ” (Operatsia S novym godom, 1971), yet it reached cinemas with a fifteen-year delay, due to the apparently curious treatment of the theme of guilt and punishment under the complex conditions of the partisan war. The character of the guilty prisoner who, however, joined the partisans of his own free will, is seen against the differing life principles of two experienced warriors: Lokotkov’ s openness and understanding for human failings and Petushka’s lack of trust and psyched-up sense of duty. Even today, the film is compelling both for its unconventional thematic treatment and its modern directing style, which German, a true artist of the black-and-white screen, developed in his subsequent films devoted to the war period. The director was only able to push four films past the censors in thirty years. What is also noteworthy about Check-up on the Roads is that it features all the main actors from Andrei Tarkovsky’s Andrei Roublev (Andrei Rublyov, 1966).