A Flame at Pier
A dock-worker named Murakami lets himself be manipulated by the boss into intimidating the headman forming a trade union movement, but the latter ends up getting killed in the attack... This early Shinoda film inspired by American dramas of the 1950s could adapt the subheading “Rebel without a Cause on the Waterfront”.
This early Shinoda film, which shows the director’s conversancy in the plots of American social dramas of the 1950s, could bear the subheading “Rebel without a Cause on the Waterfront”. The plot is not original, but the shooting method and dolly shots, clearly inspired by the French New Wave, give a sense of the filmmaker’s abilities before they developed in full in his following films. A dockworker named Murakami takes the side of his employer and protégé in a conflict between the workers and the company owner. Under the influence of his morally corrupt benefactor, however, the hot-headed Murakami degrades into the boss’s personal henchman. He allows himself to be manipulated into intimidating the headman forming the trade union movement, but the latter ends up being killed in the attack, and turns out to have been the father of the girl that Murakami is courting. He finds himself incapable of forgiving himself for his wrongdoing, even in the arms of his boss’s wife... Beyond the schematic storyline and acting performances comes a colourful description of the dockyard environment and the port of Yokohama.