Upside Down
Jan is the type of romantic malcontent who can’t find rest, who continually hurts people and gets hurt himself. This dark, raw and uncompromising Macedonian film presents a gloomy testimony of the degradation of the life of the individual and society as a whole.
Hideous corners of the city, scenes without a trace of sophistication, depressing enclosed spaces – this is the setting chosen for the desperate life drama of young Jan Ludvik. Its individual chapters are recalled as retrospectives by Jan himself as he travels in a train hurtling through the darkening landscape, in the company of a random female passenger whose miserable exterior renders her the embodiment of the bleakest of destinies. Jan was a gifted student and, by some strange quirk of fate, also a talented circus artist, but the world in which he lives drives him only to self-destructive actions. Everything is marked by degradation, even love, for which cheap porn clubs are often an eloquent stage, and whose object is a palpably degenerate girl; several scenes are deliberately set in dingy, graffiti-covered urinals. Upside Down presents a modernised version of the film expressionism of the past; in this case, the wasted life of an individual forms a parallel to the disintegration engulfing society as a whole, a society which lacks spiritual horizons.