This tragicomic anti-story about human beings, entered for the section Un Certain Regard at the Cannes IFF 2007, will delight all aficionados of the unique directing style of Swede Roy Andersson and will make us laugh at situations and feelings we all know so well from our everyday lives. Fans of Songs from the Second Floor really shouldn’t miss this fourth film by one of the most distinctive directors around today.
Like the well-known Songs from the Second Floor, You, the Living follows a series of seemingly disjointed events and introduces a large number of characters in very different situations in their lives. Andersson allowed his fascination with mankind to run wild, and created a real tribute to the human being - a social creature living in communities with other creatures whom he depends on and who depend on him. The film flies in the face of all rules of dramaturgy and standard methods of narration, the result of which is a nonetheless powerful story - a story of human existence, the adventure of life, interpersonal relationships, wishes, and fears; a story of love and the yearning for self-fulfilment. The director himself says that the film is about the living, about those we want to laugh with and whom we shed tears for as well. “It is simply a tragic comedy or a comic tragedy about us.” Andersson remains faithful to his dry, though very human, sense of humour, which enthralled audiences at this year’s Cannes Film Festival and was a unique opportunity among the dark dramas on this year’s programme to laugh at the comic and slightly awkward situations that the film’s protagonists find themselves in.