Karcsi, a Roma policeman, lives with Eva, a Swede. One day he is called to the scene of the murder of a wealthy trafficker named Schulter. He begins to investigate the crime and untangle a complex situation – one that he, himself, complicates even further. The Class is a dark, grotesque crime film, a bitter testimony of the cruelty of today’s world, of racism and the attitude of majorities towards minorities.
Karcsi, a Roma policeman, lives with Eva, a Swede. One day he is called to the scene of the murder of a wealthy trafficker named Schulter. He begins to investigate the crime, interrogate neighbours and suspects, and untangle a complex situation – one that he, himself, complicates even further. The Class is a remarkable, dark and grotesque crime film that brings to mind last year’s Karlovy Vary winner Jar City. Based on the novel by Ákos Kertész, director Gábor Dettre has come up with a shrewd genre work full of dusky humour and surreal situations. The Class follows a vivid succession of strange images that eventually lead to the emergence of the central story about a charismatic police officer on a tireless quest for the truth, though he must fight against virtually everyone and is just as fallible as the next person. Altogether this creates a bizarrely sinister and bitter testimony of the cruelty of today’s world and the people living in it. As expressed through the main character, the film makes issues a statement on the issue of race and racism – or, indeed, relations between any minority and majority.