Yippee: A Journey to Jewish Joy
This documentary road movie from renowned filmmaker Paul Mazursky tells of the annual meeting of several dozen, mostly Hassidic, Jews in the Ukrainian town of Uman, where the legendary rabbi Nachman is buried. The adventure, which culminates in a once-in-a-lifetime experience, is captured with humility and, at the same time, the director’s classic razor-sharp humour.
This documentary road movie by celebrated filmmaker Paul Mazursky chronicles the annual gathering of several tens of thousands of Jews in the Ukrainian town of Uman, the burial place of the legendary Rabbi Nachman. In his endeavour to penetrate the genius loci and mediate the intense atmosphere to the viewer, he interviews a wide variety of Jewish men from many countries, sharing meals and relating anecdotes with them. The director visits the grave of Nachman’s great-grandfather and founder of the Hasidic movement, Baal Shem Tov, and talks with Uman’s inhabitants about their views on this event, which keeps on growing with every passing year. The adventure, culminating in a unique spiritual experience, is captured with humility and also with the director’s typical caustic humour.