Twelve-year-old Cyril was separated from his father and can’t understand that there’s essentially no going back. Hope arrives in the form of a bicycle and events around him start to gain momentum. Will the boy be able to work out who really cares about him? The film by two-time recipients of the Palme d’Or won the Grand Prix ex aequo at this year’s Cannes IFF.
Cyril will soon be 12 years old, an age when he’ll start consciously reforming his view of what is still a child’s world. When his father dumps him in a children’s home, he can’t come to terms with the situation, and channels his intelligence and particularly his unflagging energy into attempts to turn back the clock. Only later on does he realise the futility of his actions, and that as a result he may have injured the very person who showed a true interest in him. Wisdom isn’t acquired from one day to the next, but an initial awareness that one can’t just blindly follow one’s desires may play a decisive role. As in their other films, here the Dardenne brothers also demonstrate their ability to paint an extremely realistic picture which, on this occasion, they enhance with sporadic musical interludes. They examine causes and effects in their heroes’ world, yet they don’t feel the compulsion to bring everything to a climax. The result is a sensitive, absorbing but in no way overly-emotional drama involving exceptionally true-to-life characters.