The Crazies
The Crazies serves as a chillingly complex metaphor for American society after the Vietnam War, or more precisely after “Vietnamization,” the US process of distancing itself from the conflict. Even at the level of the individual the inescapable madness manifests itself in a variety of forms: from alarmingly uninformed soldiers and a maniacal military scientist to infected civilians and a conscientious colonel, who is sent to the contaminated area only to be withdrawn after failing to do anything about it.