The Chained One
Pavel, a war veteran, sickened by his past and the conditions in which he exists, chooses to live in isolation by the Baltic Sea. He rents a room out to Anna without realising that she is the daughter of a woman he had once passionately loved. Anna is suffering from leukemia and wishes to meet her father before entering hospital. Pavel falls in love with her and, afterwards, can only look back with bitterness on his futile life.
Former officer Pavel, sickened by disorderly social conditions, chooses a solitary existence in a small house on the Baltic shore. He owns a truck and makes a living transporting goods. One day he rents a room out to the young violinist Anna but he is unaware that this is the daughter of the woman he had passionately loved before he left to fight in Angola and Afghanistan. Anna’s presence disturbs him, he doesn’t know how to respond to her obvious interest in him. He feels that perhaps she could replace the love he lost and one day he cannot control himself. Anna, however, disappears during the night and leaves him a letter of explanation and an address. Pavel sets off for Belarus, he seeks out Anna’s mother and begs her for forgiveness. He finds out that Anna had sought refuge with him before her planned hospitalisation – she is suffering from leukemia. This psychological story closes with Pavel’s monologue. He ties himself to the gates of a church and, in an open confession, begs God to save Anna, to punish him or give him strength to overcome his despair in order that he may find redemption from his wrongdoing.