Naděje
V hraném debutu se známý dokumentarista Stanislaw Mucha (Absolut Warhola, Střed) vrací do rodného Polska, kam zasadil příběh o rodině, víře, vině a duchovních hodnotách. Krádež cenného obrazu zasáhne do života mladíka, který se rozhodne pachatele vydírat. Netouží však po penězích – jeho abmicí je donutit zloděje, aby vrátil umělecké dílo do kostela, kde původně obraz visel. Je mladík naivní idealista nebo blázen, jehož život je plný temných stránek?
Dvacetiletý Franciszek se stane svědkem loupeže vzácného obrazu ve varšavském kostele. Událost zaznamená amatérskou kamerou. Když zjistí, že zlodějem je znalec umění a majitel galerie Benedykt Weber, zaváže se mlčením, pokud bude obraz vrácen na původní místo. Jenže Weber už má zákazníka a posedle idealistický Franciszek je navíc tísněn nejrůznějšími tlaky ze strany svých bližních… Příběh o různých druzích vydírání navazuje na dílo polského režiséra Krzysztofa Kieślowského: po trilogii Tři barvy (1993–94) Kieślowski plánoval se svým dvorním scenáristou Krzysztofem Piesiewiczem další triptych, vázaný na křesťanské sousloví víra, naděje a láska či nebe, peklo a očistec. Po režisérově předčasné smrti v roce 1996 vznikla podle Piesiewiczových scénářů vedle Nebe (2002) Toma Tykwera a Pekla (L’enfer, 2005) Danise Tanoviće právě Muchova Naděje. „V mé vlasti je pro lidi těžké zachovat si naději. Přitom právě ona je prvkem, který ze života nelze vyloučit. Když se dívám kolem sebe, zdá se mi, že kdyby neexistovala, musel bych si ji rychle vymyslet,” potvrzuje režisér, který svým hraným debutem legitimně navázal na Kieślowského odkaz.