„Básníci se vždycky vracejí, ať už osobně, nebo na papíře." Nostalgický povzdech nositele Nobelovy ceny Josifa Brodského (1940–1996) spatříme v nevšedním filmovém ztvárnění osudů jeho rodiny. Hrané výjevy prostupují animovaně pojednané asociace, intimní sféru evokace historických událostí.
Film evokuje osudy nositele Nobelovy ceny Josifa Brodského (1940–1996), vypuzeného do amerického exilu (1972). Odloučený od rodného Sankt Peterburgu (do roku 1991 to byl Leningrad; jeho náhradu hledal v Benátkách, kde je pohřben), napsal memoárovou prózu. Z ní vyšel scenárista Arabov, když naplňoval režisérovu představu fragmentární struktury hraných výjevů, tmelených tokem animovaně pojednaných asociací. Souputníky dětství a zrání básníka jsou rodiče, vnímaní v neměnné podobě. Jejich láska ho provází válečnými i poválečnými peripetiemi, chrání před útoky antisemitismu a nepřízní režimu. Konflikt s dějinami se prolíná do intimních detailů rodinného zázemí, jak si je vybavuje paměť nezatížená nenávistí. Nemalou roli tu hraje i palác knížete Muruzi, kde rodině přidělili jeden a půl pokoje. Je součástí magické atmosféry města, v němž se Brodskij zrodil jako básník, po němž tesknil do konce života a do něhož se vracel toužebnými vzpomínkami.