Věra Horváthová odmítá cítit se provinile za to, že je Romka. A nechápe, proč by se po manželově smrti měla vystěhovat ze svého bytu a svěřit děti do ústavní péče. Pro většinovou společnost představuje její existence problém – naštěstí však získává na svou stranu lidi, kteří by jí mohli pomoci. Snímek o romské matce, bojující u soudu o šanci vychovávat svých sedm dětí, inspiroval skutečný životní příběh.
Věra Horváthová po manželově smrti zjišťuje, že pro většinovou společnost představuje problém. Kvůli letitému neplacení nájemného je vystěhována do malého sociálního bytu, kde se navzdory nevyhovujícím podmínkám snaží svým sedmi dětem poskytnout vše, co potřebují. Nechápe, proč jí chce sociální odbor děti odebrat, nevyzná se v paragrafech – a odmítá se cítit provinile za to, že je Romka. Naštěstí není sama: aby jí ovšem její noví „gadžovští" přátelé mohli pomoci, musejí si získat její důvěru a proniknout do jejího světa. Zdeněk Tyc se po úspěšném dramatu Smradi (2002) znovu vrací k romské tematice. Další příběh o lidech, kteří o lásce nemluví, ale láskou žijí, inspiroval skutečný případ. Civilně poetizovaný příběh, kombinující zkušené herce s romskými naturščiky, burcuje většinovou společnost k empatii k „jiným" spoluobčanům. „El paso je slangový výraz pro přepadení a my chceme diváky – v dobrém – tak trochu přepadnout," prohlásil o svém filmu režisér.