Ameriko, Ameriko
Stavros je řecký mladík, který se na sklonku 19. století rozhodne jít za svým snem – lepším životem v Novém světě. Čeká na konci jeho strastiplné cesty štěstí, nebo deziluze z „amerického snu"? Elia Kazan se v roce 1963 při realizaci svého mistrovského dramatu inspiroval vlastní knihou, v níž popsal osudy své rodiny.
Stavros Topouzoglou je chudý Řek, který se na sklonku 19. století rozhodne jít za svým snem – za lepším životem v Novém světě. Tento sen sice sdílely miliony lidí, jen málokomu se ho však povedlo realizovat. Také Stavros poznává, že potíže se sháněním prostředků na cestu z Istanbulu do New Yorku jsou jen začátkem jeho pouti. Na jejím konci čeká deziluze z „amerického snu", který nebyl ušit na míru obyčejnému mladíkovi, ale také odhodlání postavit se na vlastní nohy a v nové vlasti se prosadit. Elia Kazan se při realizaci svého mistrovského dramatu inspiroval svou knihou, v níž popsal osudy vlastní rodiny, především svého strýce. Geneovi Callahanovi získal Oscara za černobílou výpravu a na další tři ceny Akademie byl snímek nominován. Režisér byl oceněn Zlatou mušlí na MFF v San Sebastiánu a Zlatým glóbem. Ten získal jako nejslibnější debutant i představitel hlavní role Stathis Giallelis.