Solaris
Při příležitosti 90. výročí založení studia Mosfilm uvádíme restaurovanou verzi slavné filmové meditace o podvědomí, víře a smysluplnosti vědeckého poznání. Zádumčivý proud impresí, který divákovi vnucuje specifické, tíživé plynutí času, vznikl podle vědecko-fantastického románu Stanisława Lema.
Planeta Solaris, objevená v blíže neurčené budoucnosti, představuje doposud nepoznanou formu vědomí. Magický oceán na jejím povrchu má schopnost zhmotnit lidské myšlenky. Přilehlá orbitální stanice postupně podléhá jeho vlivům; vědci stíháni vlastními přeludy se propadají do stále hlubších depresí. Ze Země je proto vyslán psycholog Kris Kelvin, který má výzkum v dalekém koutě vesmíru zachránit… Snímek, jehož nově restaurovanou verzi uvádíme při příležitosti 90. výročí založení studia Mosfilm, vznikl podle stejnojmenného románu Stanisława Lema. Tarkovskij vědecko-fantastický rozměr předlohy upozaďuje, místo toho klade důraz na komorní a civilní vyznění příběhu. Rozředěním tempa vyprávění navíc vnucuje divákovi specifické, tíživé plynutí času. Meditace o lidském podvědomí, víře či smysluplnosti vědeckého poznání vůbec je zádumčivým proudem klamů, impresí a vzpomínek lyrického hrdiny, kterému tajemný oceán nastavil zrcadlo sebepoznání.