Stejně jako v ostatních disciplínách tvoří i v kinematografii základ produkce filmy pohybující se v povědomém terénu, vycházející z už dávno objevených a důkladně vyzkoušených schémat. K radosti těch, kteří se rádi nechávají vést po cestách neprozkoumaných, se čas od času objeví filmař vizionář s nápady, jež atakují zažitý způsob vnímání filmových děl. Takovým tvůrcem je i Myroslav Slabošpyckyj, který letos v květnu vzbudil pozdvižení v Cannes se svým radikálním debutem Kmen. Hluchoněmý mladík, novic ve specializované internátní škole, je nucen přijmout drsná „kmenová" pravidla místních chovanců. Nečekané citové vzplanutí vůči jedné z konkubín vůdce bandy jej však vžene do situace, z níž není úniku. Režisér komunikuje s publikem výhradně prostřednictvím znakové řeči, způsobem fascinujícím a novým i pro zkušeného diváka. „Chtěl jsem natočit realističtější, přirozenější verzi němého filmu, jemuž by diváci snadno porozuměli. Znaková řeč je jako tanec, balet, pantomima, divadlo kabuki atd. Grotesknost je ale jen zdánlivá, lidé tak skutečně komunikují," dodává Slabošpyckyj.