Po ceněném celovečerním debutu Poupata se režisér Zdeněk Jiráský spojil se slovenskou producentkou Lívií Filusovou, aby zpracoval nejtragičtější kapitolu dějin dvacátého století. Místo původně zamýšleného dokumentu o osudech několika židovských hudebníků vznikl mimořádně vizuálně i emocionálně působivý hraný tvar, který filmově již zdánlivě vytěžené téma zpracoval inovativním způsobem a s nebývalou intenzitou.