Mafie vraždí jenom v létě
Tvůrci známému pod pseudonymem Pif se podařilo spojit prvky italské komedie s dramatickým svědectvím o zločinech mafie. Arturo jako dítě věří zlehčování činnosti mafie v jeho rodném Palermu, ale postupně ho opouští naivita a víra v poctivost některých politiků. Nezvykle vystavěný film získal v Turínu Cenu diváků a provázel jej mimořádný úspěch v kinech.
Soužití obyvatel Palerma s všudypřítomnou, leč neviditelnou mafií je nahlíženo očima malého Artura, který věří všem, kdo působení mafie zlehčují. V době dospívání se jeho idolem stane politik Giulio Andreotti a víra v jeho poctivost opouští Artura jen pozvolna, souběžně s neúspěchem jeho lásky k Floře. O to, aby se jeho pohled na mafii změnil, se pilně stará Cosa Nostra sérií zločinů, jež burcují veřejnost od 70. do počátku 90. let. Vraždy policistů, vyšetřovatelů, soudců, spojené se jmény osobností, jež měly odvahu se mafii postavit, pohřby obětí s masovými projevy hněvu občanů, zachycené dobovými aktualitami, dávají realisticky dramatický tón příběhu vystavěnému ve stylu italských komedií. Tvůrce a současně hlavní představitel přistupuje k Arturovým profesním i milostným karambolům s odzbrojující sebeironií, ulamující hrot sentimentálním motivům. První celovečerní film Pierfrancesca Diliberta, známého pod zkratkou Pif, získal Cenu diváků na festivalu v Turínu 2013 a provázel jej mimořádný úspěch v italských kinech.