Aferim!
Valašsko 1835: Najatý policista se vydává spolu se svým synem hledat uprchlého cikánského otroka... Černobílý eastern jako putování kolektivní pamětí Rumunska. Představitel nové vlny Radu Jude obdržel za svůj třetí celovečerní film Stříbrného medvěda za režii na MFF v Berlíně.
Valašsko 1835: Najatý policista se vydává spolu se svým synem hledat uprchlého cikánského otroka... Radu Jude se ve svém třetím celovečerním filmu odklání od dosavadní poetiky sevřených příběhů ze současnosti. Tísnivé prostory městských bytů nahradila otevřená venkovská krajina, v níž se odehrává spletité historické drama o přerodu země v moderní společnost po porážce Osmanské říše v rusko-turecké válce. Aferim! tak rozšiřuje tematické spektrum rumunské nové vlny hlouběji do minulosti, jejíž recidivy – rasismus, xenofobie, zneužívání žen – vyhřezávají z kolektivní paměti. Ta je v dialozích zpřítomněna citacemi z dobové literatury, lidové tvorby a náboženské tradice. Množství dějových motivů je navázáno na jednoduchou westernovou linku o psanci, pronásledovaném muži zákona. Ikonografie žánru je dotvářena působivou černobílou kamerou, jedinečnými exteriéry a pečlivou rekonstrukcí ve výpravě a kostýmech.