Měsíc je modrý
Jiskřivá konverzační komedie, kterou Preminger nastoupil jako jeden z prvních v Hollywoodu kariéru nezávislého režiséra a producenta, představuje půvabnou adeptku herectví (Maggie McNamaraová) mezi dvěma muži (William Holden a David Niven) s různými úmysly. První z řady proslulých Premingerových střetů s cenzurou, která mu vyčítala na svou dobu skandálně frivolní použití slov jako „panna“, „svádění“ nebo „těhotná“.
Zásadní okamžik v Premingerově kariéře přišel na začátku 50. let, kdy si jeden z nejspolehlivějších zaměstnanců v historii hollywoodských studií vydobyl na svém chlebodárci novou smlouvu, umožňující mu strávit šest měsíců v roce v New Yorku prací na vlastních divadelních projektech. Poté, co splnil podmínku Foxů jednoho studiového filmu ročně (Angel Face), vložil nadšení z nově nabyté tvůrčí nezávislosti do adaptace divadelní hry jiného Američana z Vídně F. Hugha Herberta Měsíc je modrý, s níž sám dva roky před tím slavil úspěch na Broadwayi i mimo New York. Konverzační komedie nabitá jiskřivými dialogy představuje půvabnou a roztomile naivní adeptku herectví Patty (Maggie McNamaraová), která potká mladého architekta Donalda (William Holden), jehož zprvu záletné úmysly jsou možná vážnější, než sám myslel. Na scénu však přichází i uhlazený zhýralec ve středních letech David (David Niven), který je náhodou otcem Donaldovy znuděné expřítelkyně Cynthie (Dawn Addamsová). První z řady proslulých Premingerových střetů se strážci morálky stál na frivolním použití slov jako „panna“, „svádění“ nebo „těhotná“. Doba se však nezadržitelně měnila a United Artists se podařilo snímek i bez do té doby nutného cenzorova certifikátu dostat do osmi tisíc amerických kin.