5 October
Imagina / 2016 / 5 October / Slovenská republika, Česká republika 2016
Kontemplativní snímek přináší svědectví o fyzickém i duševním putování režisérova bratra Jána, který se ocitá ve zlomové životní situaci. Obrazově vytříbený, s citlivostí, ale bez patosu vyprávěný snímek sleduje Jána na cestě, na které je jediným omezením datum 5. října, na kdy je stanovena jeho život ohrožující operace.
Hrdinou tlumeného snímku je režisérův dvaapadesátiletý bratr Ján Kollár, který se dozvídá, že by měl podstoupit riskantní a život ohrožující zákrok, při kterém je jeho naděje na přežití padesátiprocentní. Ján se na kole a pouze s minimem věcí vydává na možná poslední cestu, kdy si může dělat vše tak, jak si přeje. Jediným omezením se stává fixní datum operace, která je stanovena na 5. října. Obrazově vytříbený a precizní snímek přináší svědectví o fyzickém, ale i duševním putování člověka ve zlomové životní situaci. S citlivostí, ale bez patosu zaznamenává režisér Jánův boj s vlastním strachem i jeho upřímnou snahu postavit se dané situaci tváří v tvář a nalézt v ní smíření. Své pocity a myšlenky Ján sděluje deníku, jehož úryvky jsou formální součástí kontemplativního a silného snímku, který měl světovou premiéru na letošním MFF v Rotterdamu.