Ikarie XB 1
Návraty k pramenům / 2016 / Ikarie XB 1 / Československo 1963
Dnes již klasický zástupce žánru sci-fi sleduje putování posádky kosmické lodi Ikarie XB 1 k Alfě Centauri. Snímek, který inspiroval i Stanleyho Kubricka při přípravách na film 2001: Vesmírná odysea, bude po více než půlstoletí od své premiéry uveden v digitálně restaurované podobě.
Je 2. polovina 22. století a kosmická loď Ikarie XB 1 putuje k planetám Alfy Centauri za průzkumem mimozemských forem života. Její posádka, složená z vědeckých kapacit různých oborů, je daleko od sluneční soustavy vystavena neznámým, nepředstavitelným hrozbám. Ale veze si s sebou i řadu svých všedních lidských starostí a radostí. Kališovy černobílé obrazy v širokoúhlém formátu, Liškova novátorská elektronická hudba a přesvědčivé kulisy i kostýmy vytvářejí stylisticky vytříbený fikční svět daleké budoucnosti. Civilní výkony české herecké elity mu pak dodávají nečekanou přirozenost a psychologický rozměr. Autoři se při psaní scénáře volně inspirovali románem Stanisława Lema K mrakům Magellanovým, ubránili se však jeho ideologickým a politickým stereotypům. Snímek se po více než půlstoletí od svého uvedení do kin dočkal digitálně restaurované podoby. V té byl letos jako historicky první zástupce české kinematografie uveden v rámci Cannes Classics.