Anatomie vraždy
V centru dění proslulého soudního dramatu, které popudilo cenzuru explicitním použitím slov jako znásilnění nebo sperma, je venkovský advokát najatý atraktivní mladou ženou, aby obhajoval jejího manžela, poručíka americké armády, který zastřelil majitele místní taverny za to, že důstojníkovu ženu údajně zbil a znásilnil. James Stewart, Ben Gazzara či George C. Scott v hlavních rolích jednoho z nejslavnějších Premingerových filmů, ověnčeného sedmi nominacemi na Oscara.
Absolutní a neoddiskutovatelný vrchol mezi zámořskými soudními dramaty, Anatomie vraždy, je zároveň vedle Laury Premingerovým nejproslulejším filmem. Přináší příběh Paula Bieglera, advokáta z malého města v Michiganu, najatého mladou paní Manionovou, aby obhajoval jejího manžela, poručíka americké armády, který zastřelil majitele místní taverny za to, že důstojníkovu ženu údajně zbil a znásilnil. Syn prominentního prokurátora a sám vystudovaný právník Preminger nemohl v rámci série, v níž zpracoval svou fascinaci americkými institucemi, opomenout soudní systém. Kongeniálním podkladem pro jeho neokázalou a precizní režii byl vynikající scénář Wendella Mayese, který dal vyniknout jak dramatické gradaci příběhu, tak nesmírně zajímavým a komplexním postavám. V čele skvělého hereckého ansámblu stojí s pro něj typickým neokázalým charismatem James Stewart, ani o krok za ním však nezaostávají tehdy málo známí nováčci, na které Preminger bez mrknutí oka vsadil – Ben Gazzara, George C. Scott a Lee Remicková. Zajímavou hereckou kuriozitou filmu, který popudil cenzuru explicitním použitím slov jako znásilnění, sperma nebo kalhotky a který byl nominován na Oscara v sedmi kategoriích, je pak obsazení role soudce skutečným právníkem Josephem N. Welchem, jehož ikonická věta adresovaná v roce 1954 senátoru McCarthymu „Nemáte v sobě ani špetku slušnosti, pane?“ pomohla učinit přítrž smutně proslulé kapitole amerických dějin, honu na čarodějnice.