Rada a souhlas
Jeden ze zásadních filmů o zámořské politice, natočený podle stejnojmenného románu oceněného Pulitzerovou cenou, je fascinujícím vhledem do světa intrik a manipulací uvnitř amerického Senátu. Podaří se prosadit kandidáta na ministra zahraničí Leffingwella (Henry Fonda) přes rafinovaný odpor suity kolem jižanského senátora Cooleyho (Charles Laughton)?
Za vůbec nejpozoruhodnější film minulého století o americké politice je považována Premingerova adaptace bestselleru Advise and Consent, za který Allen Drury získal v roce 1960 Pulitzerovu cenu. Prezident USA má jasno o Robertu Leffingwellovi (Henry Fonda) jako o nejlepším možném kandidátovi na náhle uvolněné křeslo ministra zahraničí. Posvěcení horní komorou Kongresu je rutina pouze zdánlivá, ustanovená schvalovací komise totiž zjistí temné stránky Leffingwellovy minulosti v podobě vazeb na komunistickou stranu. Následné vyšetřování a na něj navázané motivy zasazené vně Kapitolu reprezentují to nejlepší z Premingerova režijního rukopisu. Na první pohled chladně analytické a chirurgicky přesné zkoumání procedur zásadní americké instituce je fascinující skupinovou charakterovou studií senátorů, pro které jsou manipulace a intriky denním chlebem. Jednací síň Senátu očima blízkého spolupracovníka Sama Leavitta, který dlouhými nepřerušovanými jízdami kamery dění chladně, leč soustředěně přihlíží, nemůže nemít parametry divadelního jeviště, přičemž o „herecké“ výkony protřelých politiků se postaraly ikony jako Charles Laughton nebo Walter Pidgeon.