somniloquies
Stovky audionahrávek Diona McGregora, proslulého spáče, jenž nahlas snil v pozoruhodné koherenci a délce, posloužily jako podklad pro fascinující exkurz do lidského podvědomí, kde se odehrávají divoké orgie, řeší praktické detaily trpasličího města i třeba rozebírají podivné vědecké experimenty.
Dion McGregor byl newyorský hudebník, který během šedesátých let střídavě bydlel v bytech svých přátel. Když ho jeho kolega z oboru Mike Barr ubytoval ve své domácnosti, netušil, že McGregor v noci upadá do spánku, během něhož nahlas sní, navíc v pozoruhodné koherenci a délce. Po sedm let, kdy McGregorovi byt sloužil jako zázemí, se pravidelně Mike v ranních hodinách vkrádal do obýváku, aby surreálné, komicky absurdní a dekadentní exkurzy do lidského podvědomí zvukově zaznamenal. Stovky těchto nahrávek pak posloužily Vereně Paravelové a Lucienu Castaing-Taylorovi jako podklad pro jejich fascinující dokumentární film, v němž McGregora, spáče proslulého i mezi komunitou vědců, následují do jeho podivuhodných fantazijních světů, v nichž se mísí empatie, touha a znechucení, kde se odehrávají divoké orgie, řeší praktické detaily trpasličího města i podivné vědecké experimenty. somniloquies je fascinujícím filmem balancujícím na pomezí intimity a voyerismu.