WR – mystéria organismu
Kolem roku 1971 jsme šli po Oxford Street a minuli jsme tehdejší Mekku londýnských artových kin, Academy Cinema. Promítali tam cosi pod titulem Mystéria organismu. Film natočil v Jugoslávii režisér, jehož jméno jsme nikdy předtím neslyšeli, Dušan Makavejev. Vešli jsme dovnitř a otevřela se nám nová dimenze filmu. Režisér propojil dokument, archivní záběry a čistou fikci a svěžím, drzým a radostně radikálním způsobem se pustil do odhalování teorií Wilhelma Reicha o sexuálních energiích. Mezi řádky se mu podařilo dostat i výraznou příchuť politického anarchismu, s jehož pomocí vyzýval své publikum, aby se vzbouřilo proti všem „nahoře“. I těm, kteří vládli v zemi, v níž byl film natočen. Neexistuje lepší důkaz toho, že filmy nejsou jen o vyprávění příběhů, ale mohou sahat za jeho hranice. I kdybyste měli pocit, že některé z myšlenek, které se film pokouší sdělit, jsou pošetilé, směšné, nebo dokonce absurdní, opakovaně vás nutí přemýšlet o vašich zažitých představách o životě a o tom, jak ho prožít. Ano, mnoho věcí, které tehdy vypadaly revolučně, se nyní považuje za samozřejmé. Tento snímek vás však stále dokáže překvapit, a to i přes všechny roky, které od jeho vzniku uplynuly.