Film, který definoval texaský Austin pro celou jednu generaci. Richard Linklater oslovil lidi ze svého okolí, aby mu pomohli natočit vizionářský celovečerní film, jehož tvar by určoval řetězec setkání v průběhu jediného dne a děj by se posouval od jedné scény ke druhé sledováním každé nové postavy. Snímek je všeobecně považován za jedno z určujících amerických děl 90. let.
Film, který definoval texaský Austin pro celou jednu generaci a zpopularizoval termín od té doby nerozlučně spjatý s asociálními příslušníky Generace X, kteří byli příliš vzdělaní, aby našli odpovídající zaměstnání. Richard Linklater oslovil lidi ze svého okolí, kteří byli všichni pravidelnými návštěvníky Austin Film Society, aby mu pomohli natočit vizionářský celovečerní film, jehož tvar by určoval řetězec setkání v průběhu jediného dne a děj by se posouval od jedné scény ke druhé sledováním každé nové postavy. Film je všeobecně považován za jedno z určujích amerických děl 90. let.