Zatímco je válečný reportér Witek většinu času pryč, Anka vnímá válečné běsnění pouze zprostředkovaně. Svědectví, které Witek předává světu, živí Ančinu osamělost i katastrofické představy, jimž ve strachu podléhá. A jak se ukazuje, hranice mezi realitou a fantazií je až příliš tenká. Herečka Ewa Bukowska ve svém režijním debutu adaptovala autobiografickou knihu Grażyny Jagielské, nespadla však do nástrah otrockých filmových přepisů. Nelineární pojetí příběhu, výtvarná kvalita obrazu a charakterní herectví Magdaleny Popławské činí z 53 válek sugestivní ženské drama o prožitku války, které nemusíme čelit bezprostředně, aby na nás měla zničující vliv.