Dokument Šarūnase Bartase Na památku uplynulého dne je jedním z prvních snímků takzvané „převratové generace“ litevských filmových tvůrců, kteří debutovali v 90. letech. Hlavními hrdiny děl této nové generace se stávají sociální skupiny na okraji společnosti a postižení, což byla v dřívějších dokumentech věc nevídaná, a prostředí, ve kterém se natáčí, už není romantizovaný venkov, nýbrž špinavé město.
Dokument Šarūnase Bartase Na památku uplynulého dne je jedním z prvních snímků takzvané „převratové generace“ litevských filmových tvůrců, kteří debutovali v 90. letech 20. století. Hlavními hrdiny děl této nové generace se stávají sociální skupiny na okraji společnosti a postižení, což byla v dřívějších dokumentech věc nevídaná, a prostředí, ve kterém se natáčí, už není romantizovaný venkov, nýbrž špinavé město. Posun estetiky odrážel hluboké změny v zemi a zachycoval snahu mladých dokumentaristů vypořádat se s novou skutečností a najít si v ní své místo.