Jízda
Dva přátelé v improvizovaném kabrioletu, mladičká stopařka a mámivě krásná letní krajina, to jsou, spolu se skladbami skupiny Buty, ingredience road movie, která se stala kultovní výpovědí o generaci a pro generaci 90. let. Mladým se nespoutanost, svobodný rozlet a čirá radost ze života jevily na dosah, zdálo se, že k tomu ani není třeba „… mít jednu ruku dlouhou…“.
Okresní silnička lemovaná nádhernými vzrostlými stromy, zlatavý baldachýn kvetoucí trávy, ozářené zapadajícím sluncem, sametová hladina rybníka, jemné chmýří kolébané vánkem, venkované při sklizni na poli a při siestě v hostinci na návsi – takové obrazy se míhají před očima dvou kamarádů, kteří si vyjeli na bezcílnou projížďku letní krajinou. Svěrákova režie je nejen citlivá, ale přímo citová a tyto obrazy se skládají v lyrickou linii filmu, působivě evokující náladu slunečných teplých dní, vyzývajících k zahálce, pošetilým klukovským kouskům a malým dobrodružstvím. Přibrání stopařky chvíli vypadá jako zpestření tohoto „programu“, ale dívka není tak dětsky nevinná, jak se zprvu zdálo. Pokusy uniknout žárlivému milenci vyústí v tragédii a zářivá atmosféra letních hrátek se rázem překlopí do temnoty. Režisér se vyhýbá jakékoliv explicitnosti, nicméně tušíme, že na Radka a Frantu dolehlo poznání, že bezstarostnost lze zakusit jen ve snu a ten se po probuzení rozplyne.