Victor Kossakovsky tentokrát svou pozornost upíná k architektuře jako prostředku vypovídajícímu víc o budoucnosti lidstva než o jeho minulosti. Architekton je meditativní, ale i vzrušujícím způsobem působivá audiovizuální podívaná rámovaná filozofickými názory italského architekta Michele De Lucchiho. Je kámen jakožto stavební materiál skutečně tím, co spojuje národy napříč světadíly? Jaký vztah je mezi ruinami chrámu v Baalbeku a panelovým sídlištěm na současné Ukrajině? K zamyšlení nad těmito i dalšími otázkami vybízí režisér skrz uhrančivé a stylizované pasáže v kombinaci s těmi observačními.