Seriózní mladý muž jménem Trelkovsky si v Paříži pronajme byt, jehož předchozí obyvatelka jménem Simone se pokusila o sebevraždu. Jednoho dne narazí na díru ve zdi za skříní, v níž je uložený zub neznámého původu, nikoli nepodobný kafkovskému Odradku. Trelkovsky neví, jak s tím naložit. Ovšem výčet nevysvětlitelných fenoménů náhle se zjevivších v jeho životě zdaleka nekončí – co třeba podivný zvyk sousedů odnaproti zůstat strnule stát na toaletě? Trelkovsky se začíná proměňovat v Simone, obléká si její šaty, bere si její paruku a pokouší se utéct, ale pokaždé jej cosi donutí se do bytu vrátit. Fenomén halucinace v Polanského filmech se v Nájemníkovi vyjevuje v jasných konturách – kdy vlastně přestává být člověk sám sebou?