Nedaleko ráje
Jeden z mála afrických filmů v letošním programu a vůbec první somálský film uvedený na festivalu v Cannes pozoruje životní osudy jedné rodiny, žijící ve větrem ošlehané vesnici u pobřeží Indického oceánu. Mamargade si jako otec samoživitel přivydělává kopáním hrobů a zakázkami za hranou zákona, aby zajistil lepší budoucnost pro svého malého syna. Trojlístek hrdinů uzavírá jeho čerstvě rozvedená sestra. Všichni sledují své vlastní ambice v zemi zmítané občanskou válkou, přírodními katastrofami i neutuchajícím nebezpečím amerických dronů. Cituplná estetika vysoce uměleckých záběrů odhaluje současné reálie Somálska bez tendenční křiklavosti a s působivou dávkou existenciálních otázek, v nichž se mísí úvahy o těžké každodennosti s jiskrou naděje na lepší zítřky.